Бодит чадвар : Ардын багш зөвлөж байна

Ардын багш зөвлөж байна

Монгол Улсын ардын багш, гавьяат багш,

Ардын гэгээрлийн тэргүүний ажилтан,

зөвлөх багш Д.ТӨМӨР-ийн

2012 – 13 онд бичсэн бүтээлүүд:

№1. Д.Төмөр, “Монгол бичгээ 15 хоногт бие даан сурах хичээлүүд”

гэдэг ном 7-р ангиасаа анх суралцаж байгаа хүүхдэд зориулсан, мөн

энэ хичээлийг анхнаас нь бүрэн сурч чадаагүй аль ч ангийн хүүхэд бие

даан, багшгүйгээр суралцахад боломжтой.

Гол ач тус нь:

1. Мэдээж, сурах бичгийн үүрэгтэй

2. Толь бичгийн үүрэгтэй

3. Суралцагчийн хичээлийн дэвтрийн үүрэгтэй

4. Багш, сурагчийн хөдөлмөр, цагийг дээд зэргээр хэмнэсэн

5. Багшаас хяналт тавих, зөвлөх, үнэлж дүгнэхэд хялбархан

6. Самбар, шохойтой зууралдахгүй

7. Багшийн үзүүлэнгийн үүргийг гүйцэтгэнэ.

8. 6 дахь удаа хэвлэгдэж олон хүүхэд, суралцагсдын хэрэгцээг

хангасан. Интер номын дэлгүүрт худалдагдаж байгаа,

9. 2013 оны 8-р сард дахин хэвлэгдэнэ. Үнэ 5000 төг., Бөөний үнэ 4000 ¥

№2. Д.Төмөр, “Монгол бичгийн товч толь” гэдэг ном.

Гол ач тус нь:

1. Анх сурч буй хүүхдэд зориулсан

2. Кирил, монгол бичгээр бичлэг, дуудлага нь яг тохирдог 1000 үгтэй,

хадмал толь

3. Эхлэн сурч байгаа хүн бүхэнд зориулсан

4. Гадаад хэлний олон үгүүдийг хэрхэн бичихийг

5. Уламжлалт бичлэгтэй үгүүдийг хэрхэн бичихийг тус тус оруулсан.

6. Интер номын дэлгүүрт худалдагдаж байгаад, зарагдаж дууссан,

Захиалга ирвэл дахин хэвлэж болно. Номын үнэ 3000 төг.,

Бөөний үнэ 2500¥

№3. Д.Төмөр, “Аялгуу сайхан эх монгол бичгээрээ уншиж

бичиж сурах хичээлүүд” гэдэг ном.

Гол ач тус нь:

1. Багш, сурагч, эцэг эхчүүдэд зориулсан

2. Үсэг үзэх бүрийд шинээр нэмэгдэх 1000 гаруй үг, холбоо үг

хөрвүүлэгтэйгээ

3. Хөрвүүлэх 2 1 бичил эхтэй.

4. Зарагдаад дууссан, Захиалга ирвэл дахин хэвлэж болно. Номын

үнэ 2500 төг., Бөөний үнэ 2000¥.

№4. Д.Төмөр, “Кирилээр зөв бичих тулгуур ” гэдэг ном.

Гол ач тус нь:

1. Бүх нийтийн хэрэгцээнд зориулсан

2. Төрийн хэлний зөвлөлийн тогтоолоор бичлэгийн стандартыг

тогтоосон бүх үгүүд орсон

3. Орчин цагийн монгол хэлний зөв бичгийн дүрмийн үндсэн

тулгуурууд орсон

4. Өөрийгөө шалгаж, мэдлэгээ батжуулах хөгжөөнт дасгалуудтай,

Номын үнэ 3000 төг., Бөөний үнэ 2500¥.

5. Д.Төмөр, “Амьдрал тэмцэл, 2 ”, До.Цэнджав хянасан

Гол ач тус нь:

1. Айл болон амьдарч, аж төрөн суугаад 40 жил болсны ариун гэгээн

дурсгалд зориулсан

2. ”Өвөг дээдэс минь” хэмээх бүлэг

3. ”Бидний үеийнхэн” хэмээх бүлэг

4. ”Бидний ирээдүй” хэмээх бүлэг

5. ”Тоо хэмжээ, үр дүн, бүтээлийн сан” хэмээх бүлэг

6. Эрдэмт мэргэд, найз нөхөд, ухаант шавь нарын дүгнэлт, санал,

сэтгэгдэл, шүүмж” хэмээх бүлгүүдээс бүтсэн.

Номын үнэ 20500 төг., Бөөний үнэ 15000¥.

6. Д.Төмөр, “Монгол бичгээ сурахад цээж дасгалын ач тусгэдэг

бодит, баримтат, тайлбарт, дэлгэрэнгүй, дуут, цахим ном буюу хоёр CD,

25 минут, 22 минут, 156мв,135мв.

Гол ач тус нь:

1. Багш нарын заах арга барилд зориулсан

2. Анх сурах хүмүүст хэрэгцээтэй. CD-ний үнэ 10000 төг.,

7. Д.Төмөр, “Шилдэг залуу багш нар”, “Оны шилдэг шилдэг багш

гэдэг бодит, баримтат, тайлбарт, дэлгэрэнгүй, дуут, цахим ном буюу хоёр

CD, 8 минут, 7 минут, 38мв,87мв.

Гол ач тус нь:

1. Дундговийн 2010, 2011, 2012 оны шилдэг залуу багш нарын үйл

ажиллагааг харуулсан, заах арга барилд зориулсан, тэд түүхэнд

мөнхрөн үлдэх. CD-ний үнэ 10000__

Монгол Улсын ардын багш, гавьяат багш,

Ардын гэгээрлийн тэргүүний ажилтан,

зөвлөх багш Д.ТӨМӨР-ийн

2013 онд хэвлүүлсэн бүтээл.

№8. Д.Төмөр, “Нүдлэн сэтгэх зураглал буюу тулгуур

дохио” хэмээх ном,

Гол ач тус нь:

1. Ерөнхий боловсролын сургуулийн багш, сурагчид, багш бэлтгэдэг их дээд

сургуулийн оюутнуудад зориулан бүтээсэн.

2. 40 жил багшилсан хөдөлмөрөөс урган гарсан заах арга барил,

туршлагаас шилж сонгосон хийсэн, төрөл бүрийн тулгуур үзүүлэнтэй,

амьдрал дээр батлагдсан арга зүй, хэрэглээнд зориулсан ном.

3. Дахин засварлаж багш нарынхаа хүсэлтээр олон материал нэмж 10 жил

бичсэн, сурган хүмүүжүүлэх арга барилын ном, №2.

4. Номын 50 хувь нь зөвхөн сурагчдад зориулагдсан, шууд хэрэглэгдэх

сургалтын материалууд байгаа.

5. 2013 оны 1-р сард хэвлэлээс гарсан. 28 хэвлэлийн хуудас, А4

хэмжээтэй, Номын үнэ 18900¥, бөөний үнэ 15000 төг.,

Бүтээлийн гарчиг:

Ц.Өлзийхутаг ХӨТЧИЙН ҮГ….………………......................……………..………… 3

Ө.Цэндсүрэн НОМЫГ УХААРСАН НЬ………………………........................…… 4

Т.Даваахүү МЭРГЭЖИЛ НЭГТ МИНИЙ ХЭЛЭХ ҮГ.............................................. 5

Хуучин зүйлээс шинийг нээх чадвартай хүн л

багш байхад тэнцэнэ. Күнзийн сургаалаас

I бүлэг. БАГШ НАРТАА ӨГӨХ ЗӨВЛӨГӨӨ

Тулгуур дохионы түүх……………………………………….....…....……………………… 8

Мэргэжил нэгтнүүд хамтраад……………………………………………..................... 9

Багшийн бүтээлийн сан, түүх өгүүлнэ..................................................................... 9

Хөдөлгөөнт үзүүлэнгийн цомог................................................................................ 11

Судлагдахууны тогтолцооны тулгуур дохио (өнгөт үзүүлэнгүүд)......................... 14

Иж бүрэн үзүүлэнгийн зөвлөмж……………………………………............................ 21

Бүлэг сэдвийн тулгуур дохио (өнгөт үзүүлэнгүүд)................................................ 23

Уран зохиолын хичээлийн тулгуур ухагдахуун…………………………................. 29

Монгол Улсын Хөдөлмөрийн баатар, Ардын уран зохиолч,

Төрийн шагналт зохиолчдын товч намтар............................................................. 32

Сурагчдын мэдлэгийг үнэлж дүгнэх нэгэн арга…………...........…………............ 35

Чанарын үнэлгээг хувьд шилжүүлэх таблиц….........……………………………..… 36

Чанарын үнэлгээний үр дүн.................................................................................... 37

Нэг цагийн хичээлийн загвар.................................................................................. 38

Өөрийнхөө хичээлд анализ хийх, хийлгэх чиглэл................................................ 39

Хүүхдийн сэтгэн бодох бүтээлч чадварыг хөгжүүлэхэд хэлц үгийн үүрэг.......... 40

Сурагчдад очийн төдийхөн мэдлэг олгохын тулд

багш хүн далай баян мэдлэг хуримтлуулдаг билээ.

В.А.Сухомлинский

II бүлэг. СУРАГЧДАД СУРАХ АРГА БАРИЛ ЭЗЭМШҮҮЛЭХ

СУРГАЛТЫН ТӨРӨЛ БҮРИЙН ХЭРЭГЛЭГДЭХҮҮН

Монгол хэлний ерөнхий бүтэц тулгуур……….……………..............………….…... 46

Монгол хэлний үгийн сангийн тулгуур.................................................................... 47

Үгийн утгын ангилал................................................................................................... 47

Тогтвортой холбоо үгийн тулгуур.......................................................................... 48

Ярих, бичих, найруулах, зохиох чадвараа сайжруулъя

Хэлц үгийн товч толь……......………………............................................................... 49

Ойролцоо утгатай хэлц үгийн товч толь............................................................... 56

Монгол хэлц үгийн зурагт ном, түүний учир (өнгөт үзүүлэн)…………................. 65

Эсрэг утгатай хэлц үгийн товч толь......................................................................... 75

Гадаад хэлнээс яруу сайхан монгол хэлнээ хөрвүүлэхэд хэлц үгийн үүрэг....... 77

Эх хэлээ дээдэлж, зөв ярьж бичиж сурцгаая…………………………………......... 78

Зөв бичих нь хүний эрхэм дээд соёл .................................................................... 82

Үг, өгүүлбэрийн утгыг ухаарч сэтгэн бодох дасгалууд....…………….................. 86

Эх зохион бичиж сурах, бичүүлж сургах зөвлөмж……………………................... 87

Эх дээр ажиллах чадвараа хөгжүүлэхэд тусламж.......……………….………....... 92

Эсээ бичих арга зүйн зөвлөгөө......………………………………………...……........ 93

Эрдэмт мэргэдийн бичсэн эсээнүүд………….……………………...………….......... 96

Монгол бичгийн арван гурван хичээл….……….................................................... 101

Монгол бичгээ 15 хоногт бие даан сурах бас нэгэн хувилбараас……................ 125

Кирил хөрвүүлэг........................................................................................................... 139

Хүүхдийн дэвтэрт хичээлийн эхнээс мөрдөх зүйлүүд

Сурах арга барилын анхны алхам....…………………………………............….….. 142

Савын гурван гэм (дуурайн бичих сэдэв)……………………………..................... 145

Чингис хааны 100 алтан сургаалаас (дуурайн бичих сэдэв)…………..….…....... 146

Монголчуудын цээрлэх ёсноос (дуурайн бичих сэдэв)……………..………........ 153

Ухаалаг, зөв боловсон хүн болоход хэрэгтэй, багш шавийн хооронд

өрнөх үгэн тулгуурууд : Даруу зан, зөрүү зан................................................ 156

Эх хэлээ эрхэмлэе................................................................................................... 157

Оновчгүй үг.................................................................................................................. 158

Хүүхдийн жинхэнэ хүмүүжүүлэгч нь байхын тулд

тэдэнд зүрх сэтгэлээ зориулбал зохино.

В.А.Сухомлинский

III бүлэг. ТУЛГУУР ДОХИОНЫ СУРГАЛТ, БАГШИЙН ХӨДӨЛМӨРИЙН ТУХАЙ

ШАВЬ НАРЫН ЧИН СЭТГЭЛИЙН ҮГ, ЭРДЭМТЭН МЭРГЭД, ЭЦЭГ ЭХ,

БАГШ, СЭТГҮҮЛЧДИЙН САНАЛ, ДҮГНЭЛТ, ШҮҮМЖ

Ц.Мөнхзаяа Төмөр багш танаа…………………………..............…...... 162

Б.Жавхлан Сурах зүйл их……………….…...……............................. 162

Б.Уранчимэг Багшийн минь ач мөн....................................................... 163

Б.Буянзаяа Багшийн тухай миний бодол……………….................…. 163

Ж.Соёл-Ундрах Бүгдээрээ нэгэн жигд болсон…………………................. 163

Г.Гантөмөр Их ухаарал хайрласан………………………................…. 164

Д.Дэлгүүнгэрэл Анхны хичэээл…………………………………................... 164

Я.Зул Багшийнхаа мэргэжлийг өвлөнө…………....................… 164

Б.Гэрэлчулуун Сэтгэлийн дэм хайрлан дэмждэг……………..............…. 165

М.Сувданзаяа Ханиа зөв сонгож………………………………................... 166

Ж.Мандах Цаг бол алт, цагийн юмыг цагт нь………….................... 166

Т.Буянхишиг Заах арга нь маш энгийн өвөрмөц.................................. 167

2008 оны төгсөгчдийн санал, сэтгэгдэл...................................................... 167

Э.Хатантунгалаг Төмөр багш Цэдэн багш шиг............................................. 168

Сайханцэцэг, Хулан, Баттөгс, Анхжин, Наранцацрал, Хосшагай,

Анухатан, Сэлэнгэ, Сугар, Номин, Одням, Дорждэрэм, Цолмон,

Оюундарь, Сугармаа...................................................................................................... 168

Д.Санжаа, Ц.Гомбожав Бидний санал, сэтгэгдэл........................................ 170

Б.Тогтохжаргал Хүн багшаас хоёр дахь удаагаа төрдөг.............. 170

Д.Төмөртогоо Гавьяатай гавьяат багш......................................... 171

Д.Өлзийбаяр Тулгуур дохионы сургалтыг анх удаа ………..... 172

Ц.Дуламсүрэн Багшийн хөдөлмөр цаглашгүй……………….….. 174

Л.Эрдэнэцог Миний багш жинхэнэ багш…………………….… 175

Б.Дашдорж Бусдыг ойлгох чадвар………………………..……... 175

П.Рэнжин Сэтгэлийн дуудлага........................................................... 176

Б.Насанжаргал Хамгийн их үнэтэй цэнэтэй зүйл бол

хүмүүжил бас боловсрол юм............................... 177

А.Лхагва Төмөр багш............................................................... 178

Хүний бие махбодыг эцэг эх төрүүлдэг, бүтээл,

оюун эрдмийг багш төрүүлдэг

IV бүлэг. АЖЛЫН ҮЗҮҮЛЭЛТ, ТОО ХЭМЖЭЭ, ҮР ДҮН

Тоон үзүүлэлтүүд……………………………………………………….....………………… 182

Олимпиад, уралдаан тэмцээнд................................................................................ 183

Нэрэмжит олимпиадын шагналтнууд....................................................................... 186

Багшийнхаа мэргэжлийг өвлөгсөд.......................................................................... 189

Сурган хүмүүжүүлэх ажилд үзэл бодол нэгтэй зүтгэгсэд............................... 190

Багш Д.Төмөрийн хэвлүүлсэн бүтээлийн ном зүйн бүртгэл

Бичиж хэвлүүлсэн, хянасан ном, бүтээсэн мультимедиа................................... 199

Сурган хүмүүжүүлэх ба заах аргын холбогдолтой бичсэн өгүүллүүд…….......... 204

Сурган хүмүүжүүлэх ажлын арга барил, туршлагыг заах аргач, эрдэмтэн

мэргэд, эцэг эх, шавь, сэтгүүлч нар үнэлж дүгнэсэн нь……............................. 205

Радио, телевиз, SD, DVD, киноны сан хөмрөгт ............…...………….……...…… 209

БҮТЭЭЛЧ ТЭМДЭГЛЭЛ ............….................................................................................… 212

Бүтээлийн агуулгын хураангуй:

1. 1. Ерөнхий боловсролын сургуулийн багш, сурагчид, багш

бэлтгэдэг их дээд сургуулийн оюутнуудад зориулсан 2.Багш

нарт өгөх зөвлөгөө 3.Сурагчдад сурах арга барил эзэмшүүлэх

сургалтын төрөл бүрийн хэрэглэгдэхүүн 4.Тулгуур үзүүлэнгүүд

ба нэг цагийн хичээл, 5.Монгол хэлц үгээр сургах, зохиох, эсээ

бичих арга зүй, 6.Монгол бичгийг хурдан, хялбар сургах арга

барилууд, 7.Зөв, сайхан бичүүлж сургах арга ухаан, 8.Тулгуур

дохионы сургалт, багшийн хөдөлмөрийн тухай шавь нарын чин

сэтгэлийн үг, эрдэмтэн мэргэд, эцэг эх, багш, сэтгүүлчдийн

санал, дүгнэлт, шүүмж, 9.Ажлын үзүүлэлт, тоо хэмжээ, үр дүн,

10.Сурган хүмүүжүүлэх ажилд үзэл бодол нэгтэй зүтгэгсэд гэсэн

бүлэгт санал бодлоо хуваалцсан, хуваалцсаар байгаа монголын

болон гадаадын 7000 гаруй багш нарын нэрс багтсан.

Бүтээлийн дүгнэлт:

“Хуучин зүйлээс шинийг нээх чадвартай хүн л багш байхад тэнцэнэ” гэж Күнзийн

хэлсэн үг байдаг. Тэгвэл, Монгол Улсын Ардын багш, гавьяат багш, Зөвлөх багш

Д.Төмөрийн “Нүдлэн сэтгэх зураглал буюу тулгуур дохио” номыг уншсанаар

сургалтын энэ арга анх хэрхэн буй болсон, түүнийг хэрэглэсэн түүх, үр дүнг мэдэж

болно. Нүдлэн сэтгэх зураглал буюу тулгуур дохионы сургалт бол сурган хүмүүжүүлэх

үйл ажиллагааны онол мөн. Төмөр багш ганц онолоор оролдсонгүй. Түүнийг практикт

хэрэглэх, хичнээн сурагч яаж ашиглах аргыг боловсруулж, хэрхэн хэрэглэхийг багш

нарт зааж үзүүлэн онол практикийн нэгдлийг хангажээ.

Сурагчдын хийж бүтээсэн, бичиж боловсруулсан, шинжилгээ дүгнэлт гаргасан,

дасгал дадлага ажил хийсэн, цэвэр зөв бичсэн, уран тод ярьсан, ухаалаг хариулт өгсөн

зэрэг бүх үйл ажиллагаа нь номыг судлах программ юм.

Эрдэмтэн мэргэд, эцэг эх, багш, сэтгүүлчдийн санал дүгнэлт, шүүмж, шавь

нарын чин сэтгэлийн үгүүдээр программ батлагдаж байна.

Ном нь монгол хэлний багш төдийгүй бүх багшид хэрэгтэй арга ухааныг зааж

өгчээ. Номыг уншсанаар сэтгэл, үйлс, ухаан, зүтгэл дөрөв нэгдэж цогцолсныг мэднэ.

“Жинхэнэ ардын мэргэн ухаан гэдэг нь туршлага байдаг” гэж Наполеон

Банопартын хэлсэн үгтэй адил арвин туршлага танд хүрч байна.

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Күнз сказал что ”Кто способен открывать нового от старого тот становится

настоящим педагогом”. Когда вы читаете книгу “Вображение наряду с обозрениям и

сигнальные карточки” Народного и Заслужного учителя Монголии, Консультант-

педагога Д.Тимура, тогда вам известным будет как пройзводено этот учебный метод,

как использованы в обучении и каким результатам достигнуты. Преподавание

вображения наряду с обозрениям и сигнальных карточок - это педагогическое учение.

Педагог Д.Тимур учитывал не только учением. Он разработал практические методы,

обучить сколько учеников и показал учителям преподавая сам каким образам можно

использавать в обучении. Итак этот метод удовлетворяны овъеднением теории и

практики.

Все творческие работы выполнены ученикам включая в себя их письменные

работы, анализы, выполнение упражнений, аккуратное написание, выразительное

говорение, благополучные ответы и тому прочее являются программой обучения этого

учебника которая утверждена учёными, родителями, преподавателями, выражениями

и критиками журналистов и впечатлениями учащихся.

Эта работа посвящена не только учителям монгольского языка но и всем

учителям и педагогам учитывать важнейшие навыки и умения обучения. Вы будете

узнать читая эту книгу как сочетаются между собой душа, дело, сознание и старание.

Как слово Наполеона Банопарта “Настоящая мудрость среди народов – это

опыт”, тогда вам дарится очень богатый опыт.

评论

孔子曰“温故而知新,可以为师矣”那么,了蒙古国的人民教,特,教研室老

Д.Төмөрийн的“想与基本信号”之后可以了解到个教学方法是怎么形成的、它的使用

史和效果。“想与基本信号”是教学理Төмөр不只研究理,他重怎么能把理

使用到践当中,制作了学生如何利用个理的方法、指师们怎么使用个理

了理践。研究的方法是:作品、写作、研究结论实习范写字、朗明的答

复能力等等。家学者、父母、老结论评论、学生的心声是最好的明。本

仅仅蒙文老,而是所有老提供了方法。了之后可以了解到本是心情、行、智

慧、努力的晶。正好拿破的“真正的民智慧是经验”一大家提供丰富的经验

CONCLUSION

Once China’s most famous teacher, philosopher and political theorist Confucius

quotes that “Acquire new knowledge whilst thinking over the old, and you may become a

teacher of others.” As he quoted that we can learn about the methodology and best practice

of teaching how to “Memorize and learn by scheme” from this book “”authored by consultant

teacher Mr. Tumur Dalkhsuren. Teaching based on the memorizing by scheme is a theory of

didactics. Mr. Tumur Dalkhsuren doesn’t pursue just only theory and also he provides a wide

range of practical lessons and methods of how to teach based on memorizing by scheme to

teachers.

A user guide of the book is based on the essay, review, evaluation, exercise, best practice of

the students. The feedback from the researchers, parents and students on the book has

showed positive results on the program.

This book provides Mongolian language teachers with teaching methodology of

memorizing by scheme as well as all other teachers who teach different subjects. As you

read the book, you explore that the combination of mind, practice, knowledge and effort has

created this book.

As Napoleon Bonaparte quoted that “True wisdom is a practice”, the book presents a

best practices to its readers.

Ms.Lkhagvadulam Tumur-Ochir, Programme Specialist for Education,

Mongolian National Commission for UNESCO

Миний бүтээлүүдийг судлан үзээд санал бодлоо хэлээрэй.

Таны болон танай сургуулийн багш, сурагчдын, найз нөхдийн чинь

хүртээл болох болтугай.

2013.02.16-ны Дашнямтай бэлгэт сайн өдөр.

Д.Төмөр

__

start=-49 , cViewSize=50 , cPageCount=1

1 сэтгэгдэл:

null
Enkhtuya (зочин)

Unetei saihan zovlogoo unshlaa bayrlalaa.

Сэтгэгдэл үлдээх



(нийтэд харагдахгүй)

(оруулах албагүй)
(HTML синтакс зөвшөөрөгдөөгүй)


(Зурган дээрх тоог оруулна уу)